tirsdag 15. mars 2011

LoVe eller ikke ?

Jublende miljøvernere kunne sist uke feire en midlertidig "fredning" av fremtidig oljevirksomhet utenfor Lofoten og Vesterålen. En svært fornøyd Lars Haltbrekken, en ditto Fredrik Hauge i Bellona går i spann med SV og miljøvernminister Erik Solheim. En seier som fortjener en fest! 

På den annen side skuffede politikere i regionen som hadde ønsket seg fremtidige arbeidsplasser og ny giv i en region preget av fraflytting og tilbakegang. Partiet Høyre har tonet et meget klart JA til oljeutvinning i LoVe med Ivar Kristiansen fra Nordland i spissen godt fulgt av regionens ordførere! Et tilbakeslag kaller de det, men er fast i troen om et regimeskiftet i regjering ved valget i 2013 og da bør det bli åpnet for videre oljeutvinning også i Lofoten og Vesterålen!!
ELLER ?

Er det så smart................ jeg er blitt litt usikker !!

Joda jeg hører jo hva mine "partifeller" sier om oppblomstring, ny giv og omlag 2000 nye arbeidsplasser, MEN før jeg kan si JA synes jeg det er viktig å få bedre sikkerhet rundt virksomheten. Vår totale oljevernberedskap har gang på gang vist seg å være utilstrekkelig! Disse båtene som går på grunn og som gjennom hull i skrog lekker ut olje klarer vi jo ikke engang å håndtere på skikkelig vis! OG da undres jeg på hvordan et større uhell på sokkelen eventuelt ville gitt av forurensning!
Det virker for meg som om staten helt ignorerer viktigheten av en god oljevernberedskap og for kort tid siden kunne vi i avisene lese om at det sto ubrukte bevilgninger på 70 mil. kr. nettopp til kjøp av pumper og lenser! Særdeles klønete og klanderverdig av de ansvarlige myndighetene!
ALTSÅ! Før vi kan si et Ja til utvinning i Lofoten / - et gyteområde for et av våre viktigste fiskerier,- må vi i det minste ha på plass en god oljevernberedskap. Vi burde etter min mening først sikre at vi var verdens ledende innen oljevernberedskap og ha et tilstrekkelig utstyrslager både til å  takle enhver utfordring i vårt eget leteområde og dessuten være en hovedaktør innen oljevernberedskap opp mot ulykker ellers i verden. Noe annet burde ikke være å forvente av verdens rikeste land som ønsker å bli enda rikere!!

Hvorfor tenker ikke andre slik som jeg ?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar